Słownik pojęć informatycznych

O

Obiekt
W programowaniu zorientowanym obiektowo zmienna zawierająca zarówno procedury, jak i dane, która jest traktowana jako osobna jednostka. Obiekt jest oparty na określonym modelu, w którym klienci używający usług obiektu uzyskują dostęp do danych obiektu poprzez interfejs obejmujący zestaw metod lub powiązanych funkcji. Klient może wywoływać te metody, aby przeprowadzić określone operacje.
Obiekt automatyzacji
Obiekt udostępniony innym aplikacjom lub narzędziom programowania poprzez interfejsy automatyzacji.
Obiekt ActiveX
Obiekt udostępniany innym aplikacjom lub narzędziom programowania poprzez interfejsy automatyzacji.
Obiekt akumulujący stan
Obiekt, który ma zakumulowany prywatny stan po wykonaniu jednego lub wielu wywołań klientów.
Obiekt bezstanowy
Obiekt, który nie ma zakumulowanego prywatnego stanu po wykonaniu jednego lub wielu wywołań klientów.
Obiekt kontekstu transakcji
Obiekt, który pozwala klientowi dynamicznie dołączyć jeden lub wiele obiektów do jednej transakcji.
Obiekt Transaction Server
Obiekt COM uruchamiany w środowisku czasu wykonywania programu MTS, zgodny z modelem Transaction Server programowania i rozmieszczania.
Obiekty nietrwałe
Zazwyczaj pliki, które są często aktualizowane przez administratora sieci Web.
Object Request Broker
Zobacz ORB.
Obszar
Termin używany czasem na określenie domeny, w tym przypadku domeny użytkowników ustanowionej dla celów zabezpieczeń, a nie domeny internetowej. Dla plików chronionych hasłem nazwa chronionego zasobu lub obszaru na serwerze. Jeśli użytkownik próbuje uzyskać dostęp do chronionego zasobu podczas przeglądania, nazwa obszaru zazwyczaj pojawia się w oknie dialogowym monitującym o podanie nazwy użytkownika i hasła.
OCR (Optical Character Recognition)
optyczne rozpoznawanie znaków. Analiza zeskanowanych danych w celu rozpoznania znaków i ich przekształcenia na tekst poddający się edycji.
ODBC
Open Database Connectivity (Otwarte łącze baz danych). Interfejs programowy aplikacji umożliwiający aplikacjom dostęp do różnych źródeł danych, które są zgodne ze standardem międzyplatformowego dostępu do baz danych.
Odłączony zestaw rekordów
Zestaw rekordów w pamięci podręcznej klienta, który nie ma już czynnego połączenia. Aby wykonać jakąś operację na oryginalnym źródle danych, np. zaktualizować dane, trzeba ponownie ustanowić połączenie.
Odporność na awarie
Zapewnienie, że informacje będą dostępne dla użytkownika mimo awarii pojedynczego serwera należącego do klastra. Zobacz też replikacja; przejęcie awaryjne.
Odwrotne wyszukiwanie DNS
Znajdowanie adresu IP odpowiadającego nazwie domeny.
Ograniczenia klas
Ogólny termin używany czasem w odniesieniu do kontroli dostępu poprzez filtrowanie adresów IP i nazw hostów.
Ograniczenia kwerendy
Kryteria dotyczące tego, co ma być wyszukane; ograniczenia kwerendy zawężają obszar wyszukiwania. Nazywane również wyrażeniem wyszukiwania lub ciągiem wyszukiwania.
Ograniczanie przepustowości
Sterowanie maksymalną przepustowością związaną z ruchem danych internetowych na serwerze. Funkcja ta jest użyteczna, gdy inne usługi (takie jak poczta elektroniczna) współużytkują ten sam serwer przy znacznie obciążonym łączu.
Oktet
Osiem kolejnych bitów lub bajt. Termin ten został utworzony dlatego, że niektóre systemy komputerowe podłączone do Internetu używały bajtów zawierających więcej niż osiem bitów.
OLAP
Online Analytical Processing (Analityczne przetwarzanie w trybie online). Wielowymiarowa baza danych używana do analizy decyzyjnej i magazynowania danych.
OLE
Object Linking and Embedding (Łączenie i osadzanie obiektów). Zestaw standardów integracyjnych do transferu i współużytkowania informacji przez aplikacje klientów. Protokół umożliwiający tworzenie złożonych dokumentów z osadzonymi łączami do aplikacji, dzięki którym użytkownik nie musi przełączać się między aplikacjami dokonując zmian. Mechanizm OLE jest oparty na modelu Component Object Model (COM) i umożliwia projektowanie ponownie używalnych obiektów typu plug-and-play, które współdziałają ze sobą w wielu aplikacjach. Jest on szeroko używany w biznesie, gdzie arkusze kalkulacyjne, edytory tekstów, pakiety finansowe i inne aplikacje mogą współużytkować różne informacje w systemach o architekturze klient/serwer.
OLE DB
Interfejs dostępu do danych umożliwiający zgodny dostęp zarówno do źródeł danych SQL, jak i nie SQL, w zrzeszeniu lub w Internecie.
OMG
Object Management Group (Grupa zarządzania obiektami). Grupa dostawców uformowana w celu zdefiniowania i promocji specyfikacji obiektów modelu CORBA.
The Open Group
Komisja nadrzędna w stosunku do wielu organizacji normalizacyjnych, w tym The Active Group. Obecnie zarządza głównymi technologiami ActiveX oraz systemami X/Open i OSF.
Oprogramowanie pośrednie
Systemowe oprogramowanie sieciowe, ulokowane między warstwami aplikacji, systemu operacyjnego i transportu sieciowego, które ułatwia pewne elementy przetwarzania kooperacyjnego. Do przykładów oprogramowania pośredniego należą usługi katalogowe, mechanizmy przekazywania wiadomości, rozproszone monitory przetwarzania transakcji (TP), object request brokers, usługi wywołań procedur zdalnych (RPC) i bramy baz danych. Program Microsoft Transaction Server (MTS) jest również oprogramowaniem pośrednim.
ORB
Object Request Broker. Zarządza interakcją między klientami a serwerami, wykonując zadania związane z przetwarzaniem danych rozproszonych, takie jak odwoływanie się do lokalizacji oraz koordynowanie parametrów i wyników.
Orientacja obiektowa
Orientacja obiektowa, najnowszy kierunek modelowania rzeczywistego świata w aplikacjach komputerowych, jest ogólnym pojęciem używanym do opisania zestawu technologii umożliwiających tworzenie produktów oprogramowania, które są w wysokim stopniu modułowe i powtarzalne. Aplikacje, dane, sieci i systemy komputerowe są traktowane bardziej jak obiekty, które mogą być dowolnie łączone i elastycznie dopasowywane, niż składniki systemu z wbudowanymi relacjami. W rezultacie, aplikacja nie musi być związana z określonym systemem a dane nie muszą być związane z określoną aplikacją. Cztery główne pojęcia zorientowane obiektowo to: hermetyzacja, przekazywanie wiadomości, dziedziczenie i późne wiązanie.
OSD (On Screen. Display)
wyświetlane na ekranie menu umożliwiające sterowanie wszystkimi funkcjami monitora.