Symulacja

Planujemy wycieczkę. Arkusz kalkulacyjny świetnie nadaje się do symulowania (przewidywania) kosztów. Powinien być tak skonstruowany, aby zmiany w jednym miejscu pociągały zmiany w innym. Planując wycieczkę musimy znać podstawowe ceny i przewidywać miejsca pobytu i zwiedzania. Dobrze jest wstępnie wypisać wszystkie możliwości, a co dokładnie będzie w programie, ustalić później.

Koszty całkowite rodzajów wydatków

Formuła w prawej kolumnie do późniejszego skopiowania.

Formułę z komórki E10 kopiujemy i wklejamy w wierszach, w których określone zostały koszty jednostkowe (w kolumnie D). Ponieważ nie wszystkie komórki mają zostać wypełnione, nie posługujemy się przeciąganiem za pomocą czarnego plusa. Po skopiowaniu zaznaczamy komórki, do których chcemy wkleić skopiowaną formułę. Nie musimy wklejać do pojedynczych komórek, lecz do zaznaczonego bloku. Przykład na poniższym zrzucie.

Może się zdarzyć, że "przez przypadek" skopiowana formuła zniknie ze schowka. Wtedy czynność kopiowania musimy powtórzyć. Dopóki "mrowi" wokół skopiowanej komórki, wtedy możliwe jest wklejenie.

Ilość - w kolumnie C

Powtarzamy liczbę uczniów w komórce C12. W przypadku zmian - będziemy tego dokonywać w jednym miejscu, program powinien to uwzględnić w każdej komórce, w której jest odwołanie do ilości uczniów (komórka B4).

Koszty wycieczki różnie się rozkładają. Z reguły muzea stosują promocje dla opiekunów wycieczek. Ale określają zasady tej promocji, aby nie zdarzyło się, że jest więcej opiekunów niż uczestników (uczniów). W naszym przykładzie jest to określone w następujący sposób:

Bilet wstępu dla opiekuna grupy kosztuje 2 zł, ale jeden opiekun może przypadać na 10 uczniów i nową grupę liczy się od co najmniej 6 uczniów.

W jednej z komórek umieścimy liczbę opiekunów, a jeśli będzie ich zbyt wielu, zapłacą wstęp jako dorosłe osoby (czyli 24 zł).

Tak zdefiniowane reguły określania ilości opiekunów mamy zestawione w tabelce.

Do wyliczenia ilości osób zakwalifikowanych przez muzeum jako opiekunów zastosuję funkcję WYSZUKAJ.PIONOWO. Argumentami tej funkcji są: liczba uczniów, tabela numer kolumny tabeli ().

Za pozostałych opiekunów płacimy wstęp jak za osoby dorosłe.

Ustalamy, że wyżywienie i ubezpieczenie jest przewidziane dla wszystkich - uczniów i opiekunów. Stąd też w kolejnych komórkach wklejamy funkcję =SUMA($B$4:$B$5)

Koszty całkowite i składka

Właściwie, jest już wszystko. Pozostało obliczyć całkowite koszty wycieczki. Przeznaczona do tego jest komórka E26. Sumujemy w niej wszystkie komórki w kolumnie E zawierające jakiekolwiek wyliczenia.

Na koniec pozostało obliczyć to, co najbardziej interesuje uczniów - wysokość składki. W tym celu koszty całkowite (E26) dzielimy przez liczbę uczniów (B4).

I ostani rzut oka na przygotowany kosztorys. Wyróżnione zostały komórki B4 i B5 - bo tylko tam określamy liczbę uczniów i opiekunów.

Symulacja kosztów

Plik ten może posłużyć nam do przewidywania (symulacji) kosztów. W każdej chwili możemy sprawdzić jak zmienią się ogólne koszty (wysokość składki) jeśli zmianie ulegnie jakikolwiek wskaźnik (np. liczba uczniów, liczba opiekunów, ceny biletów, cena za kilometr, wybór dojazdu pociągiem, itp.). Poniższe przykłady przedstawiają skutki zmiany liczby uczniów i zmiany stawki za kilometr (także doliczenie kilometrów na dodatkowe przejazdy).