Formatowanie

Przygotowanie danych

Zaczniemy od uzupełnienia opracowania danych. Na poniższym zrzucie widzimy wstępnie przygotowane dane. Dla uproszczenia nie wchodzimy w pewne szczegóły. Pomijamy podatki, koszty uzyskania przychodu. Oferta sklepu jest niezwykle uboga.

Tabelka (na razie niesformatowana) zawiera następujące kolumny:

Na razie możemy obliczyć wartość hurtową (wartość = cena x ilość).

Uzupełnimy dane o marżę określaną w procentach. Aby obliczyć cenę sprzedaży, obliczymy o ile towar podrożał i jaka jest cena po podwyżce. (Przykładowo: towar kosztował 60 zł i podrożał o 20%. Ile kosztuje obecnie? Odp.: 60 + 20%∙60.)

Jeśli wypełniamy wartościami procentowym większy zakres, dobrze jest zaznaczyć te komórki i ustawić formatowanie procentowe.

Fragment tabeli z uzpełnioną marżą.

Pierwszy wiersz z wstawionymi formułami.

W ostanim wierszu zliczamy razem - wartość hurtową, wartość sprzedaży i zysk. Program zsumowałby nam liczby w pozostałych kolumnach, ale np. sumowanie cen różnych artykułów nie ma sensu.

Liczby

Uzupełniamy liczbę porządkową (. i przeciągnięcie czarnym plusikiem).

Komórkom w kolumnach zawierających cenę nadajemy format walutowy.

Czasem może to skutkować płotkami w poszczególnych komórkach.

Arkusz kalkulacyjny nie wyświetla liczb jeśli nie mieszczą się w komórkach. Pojawienie się płotka oznacza, że musimy zwiększyć szerokość kolumn.

Oto zubożona tabela do dalszej obróbki.

Formatowanie tabeli

W ramach tego:

Rozpoczynamy od zaznaczenia całej tabeli. Wywołujemy polecenie formatowania komórek (Np. Ctrl+1)

I efekt działania.

Zaznaczamy pierwszy wiersz tabeli. Co wybrać jest widoczne na zrzucie. Widoczny jest także efekt.

Linia podwójna zastosowana do nagłówka.

Zastosowanie wypełnienia do nagłówka.

I oto tabela po zastosowaniu przewidywanego formatowania.

Tytuł tabeli

Należałoby jeszcze dorzucić tytuł tabeli. Niestety, nie zarezerwowaliśmy miejsca ponad naszą tabelą. Nie jest to problemem a arkuszu kalkulacyjnym. W każdej chwili możemy wstawić wiersz lub kolumnę. Program zadba, aby w utworzonych formułach zaktualizować adresy. Aby wstawić wiersz zaznaczamy ten wiersz, nad którym chcemy wstawić potrzebny nam wiersz (Jak to inaczej powiedzieć?).

Po kliknięciu prawym przyciskiem na zaznaczonym obszarze wybieram polecenie Wstaw.

I to samo polecenie z wykorzystaniem wstęgi Narzędzia główne.

W komórce A1 wpisujemy tekst. Zaznaczamy zakres komórek A1:I1, wywołujemy formatowanie komórek → Karta Wyrównanie → Poziomo → Wyrównaj zaznaczenie do środka.

Efekt ostatniego polecenia.

Tekst został wpisany w komórce A1. Teraz nie widać żadnego związku z tą komórką. Sprawdźmy, że jest w komórce A1 wykonując formatowanie:

I na koniec efekt powyższego formatowania.