Słowniczek poleceń i funkcji Logomocji

Grafika żółwia

Polecenie ParametrOpisPrzykład Wynik działania
np liczbaPrzesuwa żółwia w aktualnym kierunku o podaną liczbę kroków.np 50
ws liczbaPrzesuwa żółwia przeciwnie do aktualnego kierunku o podaną liczbę kroków.ws 50
pw kątObraca żółwia w prawo o podany kąt.pw 90
lw kątObraca żółwia w lewo o podany kąt.lw 90
cs Czyści ekran graficzny (żółw wraca do swojej pozycji początkowej i kierunku początkowego).
wróć żółw wraca do swojej pozycji początkowej i kierunku początkowego – nie rysuje linii nawet jeśli ma opuszczony pisak. Ekran nie jest czyszczony.
Chowa postać żółwia.
Pokazuje postać żółwia.
ukp kolorUstala kolor pisaka żółwia.ukp "zielony
ukp jld
ukm kolorUstala kolor malowania.ukm "czerwony
ukm jld
ugp liczbaUstala grubość pisaka żółwia.ugp 2
pod żółw podnosi pisak (przestaje rysować).
opu żółw opuszcza pisak (wraca do rysowania).
zamaluj żółw zamalowuje otaczający go obszar ograniczony najbliższymi liniami, używając koloru malowania.
wielokąt kod_rysżółw rysuje wypełniony wielokąt na podstawie kodu rysunku.wielokąt [powtórz 4 [np 50 pw 90]]


wielokąt [powtórz 5 [np 90 pw 144]]
okrąg średnicaŻółw rysuje okrąg o podanej średnicy. Środek okręgu jest w miejscu, w którym stoi żółw.okrąg 100
koło średnicaŻółw rysuje koło o podanej średnicy używając swojego aktualnego koloru pisaka oraz koloru malowania. Środek koła jest w miejscu, w którym stoi żółw.koło 100

Przydatne polecenia

Polecenie Parametr
Opis
Przykład Wynik działania
jldukp jld – ustali kolor pisaka na wylosowany przez komputer
ugp jld – ustali w sposób losowy grubość pisaka, wybrana w ten sposób grubość może przyjąć wartości od 1 do 20
Wynikiem jest losowo wybrana wartość potrzebna poleceniu, po którym nastąpiło jld. Nazwa powstała od „jak los da”.
losowa liczbalosowa 3 - może wylosować następujące liczby 0, 1 lub 2
losowa 2 - może wylosować liczbę 0 lub 1
Wynikiem jest wylosowana liczba całkowita z zakresu od 0 do liczba-1.
npw powtórz 40 [np npw*3 pw 90]
Funkcja ma swoją wartość wewnątrz pętli (np. powtórz). Jej wynikiem jest numer aktualnego powtórzenia danej listy poleceń.
powtórz liczba lista_poleceńpowtórz 4 [np 78 pw 90]
Powtarza listę poleceń podaną liczbę razy.
pwk liczbapokaż pwk 2 1.41421
Wynikiem jest pierwiastek kwadratowy z danej liczby lub jego przybliżenie.
int liczbapokaż int 3.1415 3

pokaż int -99.9-99
Wynikiem jest część całkowita danej liczby, jaką otrzymamy po odrzuceniu części ułamkowej.
jeśli warunek lista_poleceńjeśli :a<30 [np 20]
Jeśli warunek ma wartość prawda, to wykonywana jest lista poleceń, w przeciwnym przypadku nic się nie dzieje.
jeżeli warunek lista_poleceń1 lista_poleceń2jeżeli :a=0 [np 20] [np 30]
Jeśli warunek ma wartość prawda, to wykonywana jest lista_poleceń1, w przeciwnym przypadku wykonywana jest lista_poleceń2.
pozx    pozy
Wynikiem jest wartość x-owej lub y-owej współrzędnej pozycji żółwia.
ustalPozx liczba    ustalPozy liczba
Żółw zmieni swoją pozycję x-ową (przesunie się w lewo lub prawo bez zmiany kierunku na podaną pozycję).
Żółw zmieni swoją pozycję y-ową (przesunie się do góry lub do dołu bez zmiany kierunku na podaną pozycję).
wybierz  słowo [przypadek1 lista1
przypadek2 lista2
...
przypadekn listan
listaInaczej]
przypisz "x 100
wybierz :x [100 [pokaż 2*:x]
200 [pokaż 10*:x]]
200

przypisz "x 500
wybierz :x [100 [pokaż 2*:x]
200 [pokaż 10*:x]
[pisz "OK]]
OK

przypisz "x 500
wybierz :x [100 [(zwiększ "x 1)]
200 [(zwiększ "x 2)]
[(zwiększ "x 3)]]
pokaż :x
503
Procedura wybierz oblicza wartość pierwszej danej i porównuje tę wartość ze słowami w każdym kolejnym przypadku. Gdy w jakimś przypadku napotka słowo identyczne, wykonuje listę poleceń tego przypadku lub oblicza wartość wyrażenia. Jeśli w wybranym przypadku jest lista poleceń, wybierz jest poleceniem. Jeśli wybrany przypadek zawiera wyrażenie, wybierz jest funkcją i jej wynikiem jest wartość tego wyrażenia. Jeśli w żadnym przypadku nie ma odpowiedniego słowa, ale istnieje przypadek inaczej zostanie wykonana lista poleceń lub obliczone wyrażenie tego przypadku.
dopóki [warunek] lista_poleceńdopóki [:a<200] [np :a pw 90 niech "a :a+5]
Dopóki warunek ma wartość prawda powtarzana jest lista poleceń.
dla słowo [n1 n2] lista
dla słowo [n1 n2 n3] lista
dla "x [1 5] [pokaż :x ] 1 2 3 4 5

dla "x [1 5 3] [pokaż :x] 1 4

dla "x [5 1] [pokaż :x ] 5 4 3 2 1

dla "x [5 1 -2] [pokaż :x ] 5 3 1

dla "x [2 2] [pokaż :x ] 2
Pętla znana w innych językach programowania pod nazwą for. Jeśli n1 < n2, to zmienna sterująca pętlą (nazwą tej zmiennej jest dane słowo) przyjmuje wartość początkową n1 i wykonywana jest lista poleceń.
Następnie zwiększa się wartość zmiennej sterującej o 1 (albo o n3, jeśli jest określone) i ponownie wykonywana jest lista poleceń. Powtarza się to tak długo, dopóki wartość zmiennej sterującej jest n1 <= n2.
Jeśli krok n3 nie jest określony i n1 > n2, wartość zmiennej sterującej jest za każdym razem zmniejszana o 1. Podobnie, gdy n3 jest ujemne, wartość zmiennej sterującej jest zmniejszana.
Jeśli n3 ma wartość 0 lub n1 = n2, lista poleceń jest wykonywana jeden raz.
W poleceniach listy, można używać funkcji npw, której wynikiem jest numer aktualnie wykonywanego powtórzenia.
ascii znak
ascii słowo
pokaż ascii "a 97

pokaż ascii "A 65

pokaż ascii "Ala 65
Wynikiem jest kod numeryczny ASCII (liczba z zakresu od 0 do 255 włącznie) danego znaku lub pierwszego znaku danego słowa.
znak liczbapokaż znak 65 A
Wynikiem jest znak, którego kodem ASCII jest dana liczba (musi być z zakresu od 0 do 255 włącznie).
ilorazc liczba1 liczba2pokaż ilorazc 11 4 2
Wynikiem jest iloraz całkowity liczby1 przez liczbę2. Jeśli dane nie są liczbami całkowitymi, ich części ułamkowe są odrzucane.
reszta liczba1 liczba2pokaż reszta 10 3 1

pokaż reszta 11 3 2
Wynikiem jest reszta z dzielenia liczby1 przez liczbę2.
i warunek1 warunek2

(i warunek1 warunek2 warunek3 ...)
pokaż i 2>1 5>4 prawda

pokaż i 2>1 5<4 fałsz

pokaż i 2<1 5<4 fałsz

pokaż (i 2>1 5>4 7>0) prawda

pokaż (i 2>1 5<4 7>0) fałsz
Wynikiem jest prawda jeżeli wszystkie warunki są prawdziwe. Wynikiem jest fałsz jeżeli przynajmniej jeden warunek jest fałszywy.
lub warunek1 warunek2
(lub warunek1 warunek2 warunek3 ...)
pokaż lub 2>1 5>4 prawda

pokaż lub 2>1 5<4 prawda

pokaż lub 2<1 5<4 fałsz

pokaż (lub 2>1 5<4 7<0) prawda

pokaż (lub 2<1 5<4 7<0) fałsz
Wynikiem jest prawda jeżeli przynajmniej jeden warunek jest prawdziwy. Wynikiem jest fałsz jeżeli wszystkie warunki są fałszywe.
nie warunekpokaż nie 1>2 prawda

pokaż nie 1<2 fałsz
Zaprzeczenie warunku (jeśli warunek daje prawda, to wynikiem jest fałsz i odwrotnie).
niech słowo dananiech "a 5 oznacza, że od tej pory zmienna o nazwie "a będzie miała wartość 5 aż do zakończenia działania procedury w której została utworzona
Tworzy zmienną lokalną, której nazwą jest słowo oraz przypisuje jej wartość, która podana jest jako drugi parametr. Zmienna lokalna jest znana tylko w procedurze, w której została utworzona oraz w procedurach wywołanych w niej.
przypisz słowo dana
dana to słowo lub lista
przypisz "b 123
Tworzy zmienną globalną, której nazwą jest słowo oraz przypisuje jej wartość, która podana jest jako drugi parametr.
stop
Zatrzymuje działanie aktualnie wykonywanej procedury. Wraca do procedury nadrzędnej.
zwiększ nazwa
(zwiększ nazwa wartość)
zwiększ "b Zwiększa wartość zmiennej "b o 1.
(zwiększ "b 4) Zwiększa wartość zmiennej "b o 4 – konieczny nawias.
Zwiększa wartość zmiennej o podanej nazwie o 1. Zwiększa wartość zmiennej o podanej nazwie o wartość podaną jako drugi parametr.
zmniejsz nazwa
(zmniejsz nazwa wartość)
zmniejsz "b Zmniejsza wartość zmiennej "b o 1.
(zmniejsz "b 4) Zmniejsza wartość zmiennej "b o 4 – konieczny nawias.
Zmniejsza wartość zmiennej o podanej nazwie o 1. Zmniejsza wartość zmiennej o podanej nazwie o wartość podaną jako drugi parametr.

Operacje na słowach i listach

Polecenie Parametr / OpisPrzykład Wynik działania
bo dana
dana to słowo lub lista
pokaż bo "kotekkote

pokaż bo [Ala ma psa][Ala ma]
Wynikiem jest słowo bez ostatniego znaku lub lista bez ostatniego elementu.
bp dana
dana to słowo lub lista
pokaż bp "kotekotek

pokaż bp [Ala ma psa][ma psa]
Wynikiem jest słowo bez pierwszego znaku lub lista bez pierwszego elementu.
długość dana
dana to słowo lub lista
pokaż długość "kotek5

pokaż długość [Ala ma kota]3

pokaż długość [ [a b] [98 87] ]2
Wynikiem jest liczba elementów danej (znaków w słowie lub elementów w liście).
be znak słowo
be dana lista
dana to słowo lub lista
pokaż be "a "abrakadabrabrkdbr

pokaż be 1 [[1] [2] [3]][[1] [2] [3]]

pokaż be 1 [1 2 3 1 2 3][2 3 2 3]
Jeśli druga dana to słowo, wynikiem jest dane słowo z usuniętymi wszystkimi wystąpieniami danego znaku. Jeśli druga dana to lista, wynikiem jest ta lista z usuniętymi wszystkimi elementami identycznymi jak pierwsza dana.
element liczba dana
dana to słowo lub lista
pokaż element 4 "koteke

pokaż element 2 [lew łoś kot]łoś
Pierwszy parametr to liczba naturalna, wynikiem jest element występujący na pozycji o numerze równym liczbie (znak w przypadku słowa, element listy w przypadku listy).
element? słowo1 słowo2
element? dana lista
dana to słowo lub lista
pokaż element? "a "trasaprawda

pokaż element? "a "xyzfałsz

pokaż element? "as [d tu as]prawda

pokaż element? [ab] [ [a] [ab] [abc] ]prawda

pokaż element? [ab] [ [a] [ba] [abc] ]fałsz
Wynikiem jest prawda, jeśli słowo1 wchodzi w skład słowa2. W drugim przypadku wynikiem jest prawda jeśli dana jest elementem listy.
liczba? danapokaż liczba? 123prawda

pokaż liczba? -123prawda

pokaż liczba? "kotfałsz

pokaż liczba? [1]fałsz

pokaż liczba? [1 2 3]fałsz
Wynikiem jest prawda jeśli dana jest liczbą. W przeciwnym przypadku wynikiem jest fałsz.
lista? danapokaż lista? "kotekfałsz

pokaż lista? [kot mysz]prawda

pokaż lista? pierw [kot mysz]fałsz

pokaż lista? ost [ [kot] [lis] ]prawda
Wynikiem jest prawda jeśli dana jest listą. W przeciwnym przypadku wynikiem jest fałsz.
lista dana1 dana2
(lista dana1 dana2 ...)
dana to słowo lub lista
pokaż lista [x y] "d[[x y] d]

pokaż (lista "ab "be "cd "de) [ab bc cd de]

pokaż lista [ [1 lis] [2 kot] [3 mysz] ] "żółw [ [ [1 lis] [2 kot] [3 mysz] ] żółw]
Wynikiem jest lista, której elementami są wszystkie dane.
zdanie dana1 dana2
(zdanie dana1 dana2 ...)
dana to słowo lub lista
pokaż zdanie [x y] "d[x y d]

pokaż (zdanie "ab "be "cd "de) [ab bc cd de]

pokaż zdanie [ [1 lis] [2 kot] [3 mysz] ] "żółw[ [1 lis] [2 kot] [3 mysz] Żółw]
Wynikiem jest lista składająca się z podanych danych. Jeśli dana jest listą, to na listę wynikową wstawiona zostaje bez nawiasów kwadratowych.
Zwróć uwagę na różnicę między funkcjami zdanie i lista.
nak dana lista
nak słowo1 słowo2
dana to słowo lub lista
pokaż nak "kot "łosłoskot

pokaż nak "kot [noc dzień] [noc dzień kot]

pokaż nak [a b] [x y][x y [a b] ]
Wstawia daną na koniec listy. W drugim przypadku wynikiem jest słowo utworzone przez połączenie słowa2 i słowa1. Wyrażenie nak słowo1 słowo2 jest równoważne z słowo słowo2 słowo1.
nap dana lista
nap słowo1 słowo2
dana to słowo lub lista
pokaż nap "kot "łoskotłos

pokaż nap "kot [noc dzień] [kot noc dzień]

pokaż nap [a b] [x y][ [a b] x y]
Wstawia daną na początek listy. W drugim przypadku wynikiem jest słowo utworzone przez połączenie słowa1 i słowa2. Wyrażenie nap słowo1 słowo2 jest równoważne z słowo słowo1 słowo2.
ost dana
dana to słowo lub lista
pokaż ost "kott

pokaż ost [Ala ma psa]psa
Wynikiem jest ostatni znak słowa lub ostatni element listy.
pierw dana
dana to słowo lub lista
pokaż pierw "kotk

pokaż pierw [Ala ma psa]Ala
Wynikiem jest pierwszy znak słowa lub pierwszy element listy.
pisz dana
(pisz dana1 dana2 ...)
dana to słowo lub lista
pisz "AlaAla

pisz [Ala ma kota]Ala ma kota

(pisz "Ala "ma "kota)Ala ma kota
Wypisuje daną na ekranie tekstowym i przenosi kursor do następnego wiersza. Jeśli dana jest listą wypisana zostanie zawartość listy.
wpisz dana
(wpisz dana1 dana2 ...)
dana to słowo lub lista
Tak jak wyżej, tylko kursor zostaje w tej samej linii.
Wypisuje daną na ekranie tekstowym, kursor zostaje w tej samym wierszu. Jeśli dana jest listą wypisana zostanie zawartość listy.
pokaż danapokaż "laslas

pokaż [las czas [nas was] ] [las czas [nas was] ]
Wypisuje daną na ekranie tekstowym i przenosi kursor do następnego wiersza. Jeśli dana jest listą wypisana zostanie zawartość listy i nawiasy kwadratowe.
puste? dana
dana to słowo lub lista
pokaż puste? "lisfałsz

pokaż puste? bp bo "abprawda

pokaż puste? bp bo [ala kot]prawda

pokaż puste? [ala pies kot]fałsz

pokaż puste? "prawda

pokaż puste? [ ]prawda
Funkcja logiczna. Wynikiem jest prawda jeśli dana jest pustym słowem lub pustą listą. W przeciwnym przypadku wynikiem jest fałsz.
słowo słowo1 słowo2
(słowo słowo1 słowo2 ...)
pokaż słowo "nie "wolaniewola

pokaż (słowo "ka "sz "tan)kasztan
Wynikiem jest słowo, utworzone przez złączenie podanych słów. Przy większej od dwóch liczbie słów całe polecenie bierzemy w nawiasy.
słowo? danapokaż słowo? "kotekprawda

pokaż słowo? [kot mysz]fałsz

pokaż słowo? ost [kot mysz]prawda
Wynikiem jest prawda jeśli dana jest słowem. W przeciwnym przypadku wynikiem jest fałsz.
tasuj dana
dana to słowo lub lista
pokaż tasuj "hokuspokuspskusuokho

pokaż tasuj [a b c d e][c a e d b]

pokaż tasuj [a [x y z] e][ [x y z] a e]
Wynikiem jest dana ze zmienioną losowo kolejnością elementów. Jeśli dana jest listą i jakiś jej element jest również listą, to jej elementy nie zostaną potasowane.
wynik dana
dana to słowo lub lista
oto kwadrat :a
wynik :a * :a
już
pokaż kwadrat 5
25
Zatrzymuje wykonywanie funkcji i przekazuje wynik (słowo, listę) do miejsca, gdzie wykonywana funkcja została wywołana.
zastąp liczba lista cokolwiekpokaż zastąp 3 [ala ma dwa koty] "trzy [ala ma trzy koty]
Wynik jest taki jak druga dana, w której element liczba został zastąpiony przez trzecią daną. To tylko jedna, najczęściej stosowana postać tego polecenia.
wspak dana
dana to słowo lub lista
pokaż wspak "kotekketok

pokaż wspak [Ala ma kota][kota ma Ala]
Wynikiem jest dana odwrócona wspak. Ostatni element jest pierwszym, przedostatni drugim... itd
numel słowo dana
dana to słowo lub lista
pokaż numel "d "abcdedcba4

pokaż numel "dom [Ala ma dom i Ela ma dom]3

pokaż numel "de "abcdedcba4

pokaż numel "dc "abcdedcba6
Wynikiem jest liczba, która jest numerem pozycji, od której zaczyna się (pierwsze) wystąpienie słowo w danej , w przeciwnym przypadku wynikiem jest liczba 0.
bezelnum liczba dana
dana to słowo lub lista
pokaż bezelnum 5 "alaala

pokaż bezelnum 1 "alala

pokaż bezelnum 3 [dom 23 Ela kotek1] [dom 23 kotek1]
Wynikiem jest dana bez elementu o numerze równym liczbie.
sortuj zdaniepokaż sortuj [Las dla nas][dla Las nas]

pokaż sortuj [k o t e k][e k k o t]

pokaż sortuj [Las 54 dla 120 3 nas] [3 54 120 dla Las nas]
Wynikiem jest zdanie składające się z tych samych słów, co w danym zdaniu, uporządkowanych alfabetycznie. Jeśli w zdaniu występują liczby (słowa numeryczne), to po sortowaniu zdania poprzedzają one inne słowa.